The adventure of a lifetime

Touareg Trail gick av stapeln den 1 - 30 november 2008. Vi körde vår 2CV från Brussel till Benin i Afrika, totalt 907 mil.
Vi var 25 team som forcerade sand, berg och djungel med våra bilar..
Vår blogg tar dig med hela resan - från ett kallt garagegolv i februari 2008 till en varm västafrikansk vind i november samma år. Följ med!

Ett gott syfte
Som deltagare i Touareg trail ombads vi stödja en hjälporganisation. Vi har lämnat vårt bidrag till Röda Korset i Benin och Trees for Travel i Mali!

Tack till alla som sponsrat!




2008-06-08

Idag kissade jag stående!

I oktober träffade vi det goa paret Kalle och Rita. Vi var i Thailand och berättade skrönor ur våra respektive liv - en stund där i den ljumma natten. Vi gav och tog. Paret Johansson lyssnade intresserat och ställde massor av frågor om vår förestående resa. Rita uttryckte beundran över mitt mod att åka med.

I förtroende erkände jag min ångest inför att lämna tryggheten i tältet i den mörka natten. Tänk att dra upp dragkedjan, möta djungelns ljud och osedda djur, sätta sig i något snår och inte veta vad som duschas och ännu mindre hur hämnden skulle ta sig uttryck. Nej, en potta ville jag ha!

Vi jagar ständigt vikt och kan Albin få med en skruvmejsel istället för en potta, får jag nog vackert hålla mig till gryningen, menar han. Han har inte hängt med i utvecklingen riktigt.
En kvinna i min ålder håller sig inte! Den naturliga packningen är lite nött och låter sig inte luras. Det är av och på som gäller.

I ett stilla försök att blidka min make föreslog jag en potta i aluminium. Jag tyckte att den kunde få dela plats med spaden på bakluckan. Han svarade inte, men ögonen sa allt. Ritas kvinnliga intuition sade detsamma som min. Det kommer inte att hänga någon potta på Albins baklucka!

Vår berättelse måste ha gjort intryck. Fem månader senare kom Rita och Kalle med en present - bara till mig. Rita hade gjort efterforskningar och löst vårt ”problem”. Vid min fotända ska den få ligga, min egen Pipinette. Rita är en hjältinna och hennes marknadsundersökning ledde till Apoteket. En liten blå tillbringare med lock och totalvikt 153 g blir min räddning. Följande står att läsa i bilagda lilla broschyr:

”Pipinette är utformad så att en kvinna kan stå bekvämt och kissa. Den är också bekväm och praktisk för män och större barn. Pipinette är liten och lätt att ta med på resa, på utflykter, camping, liksom i bil och fritidsbåt.
Pipinette travel kit kisspåse är ett komplement till Pipinette för situationer då den inte kan tömmas på plats. En liten dyna i påsen omvandlar vätskan till en droppfri massa på minuten”


Igår gjorde jag det....
... tog mod till mig, satte kannan i position och lyckades. Albin log när jag kom ut från toa. "Det är fantastiskt. Jag har kissat stående och nu behöver jag inte lämna dig i djungelnatten. Du kan till och med få låna den lilla blå av mig - förutsatt då, att du är lika generös med din skruvmejsel”.



Inga kommentarer: