The adventure of a lifetime

Touareg Trail gick av stapeln den 1 - 30 november 2008. Vi körde vår 2CV från Brussel till Benin i Afrika, totalt 907 mil.
Vi var 25 team som forcerade sand, berg och djungel med våra bilar..
Vår blogg tar dig med hela resan - från ett kallt garagegolv i februari 2008 till en varm västafrikansk vind i november samma år. Följ med!

Ett gott syfte
Som deltagare i Touareg trail ombads vi stödja en hjälporganisation. Vi har lämnat vårt bidrag till Röda Korset i Benin och Trees for Travel i Mali!

Tack till alla som sponsrat!




2008-09-01

Akut läkarbehov

Utställningar, lotteriförsäljning, sponsringsjakt och mekande är i hamn och det har känts skönt med ett litet uppehåll i alla bestyr. En kväll såg vi faktiskt en hel långfilm. Soliga kvällar efter jobbet har vi njutit på balkongen - sill och potatis, grillat och gott. Det har gått bra att arbeta hela sommaren. En kall öl i solnedgången känns extra välförtjänt och hängmattan har bjudit utarbetade (gäller Albins) kroppar en följsam viloplats ljumna högsommarkvällar..

Under provturerna med vårt ekipage har Albin fått två nya erfarenheter, däribland ett omfattande oljeläckage pga av en sprucken slang. Asfalten i grannskapet visar tydliga tecken på ett rikligt innehåll. Vår lilla bil har markerat revir på en sträcka om minst 100 meter. Det finns resurser i den oljetanken.

En punktering förde det goda med sig att Albin insåg att vi bara behöver två däcksjärn i packningen. Ett kilo mindre än vi räknat med från början. Jag känner hoppet börja spira. Kanske kan jag nu få med en eller två pocketböcker - trots allt


Bilen har förutom oljetemperaturmätaren varit klar.

Den utlovade packlista kom på mejl i mitten av augusti och följdes av ett (o)försvarligt knippe ytterligare dokument. Dessa skulle vi antingen fylla i, fästa foton eller intyga och garantera något på.

Själva kontraktet var tolv sidor långt och skulle signeras av oss båda, på alla sidor och i två ex. Vi har funderat, vederbörligen undertecknat och returnerat. Vi har läst, tittat på varandra och ibland har en outtalad tveksamhet vandrat genom rummet, men bara ibland och under mycket korta ögonblick.

Vi har också fått utförlig information om helgen då vi ska möta resten av de tävlande, närvaro är obligatoriskt.

Förutom kontraktet skall vi också intyga att vi är friska nog att ställa upp i Touareg trail - ett intyg från vår läkare samt ett från tandläkaren. Vi har ringt runt och talat med trevliga och frågande vårdinstanser - privata liksom landstingsdrivna. Friskhetsintyg, nej det har vi inte, tror jag, eller jo förresten, men det är inte billigt.

Vi har varit på Husläkarna och fyllt på vårt gula vaccinationskort. Totalt har vi agerat nåldynor för 3.600:-. Mycket pengar men, en dödlig sjukdom mindre förlänger livet så det får det vara värt.

"Min" tandläkare gjorde ett himlande med ögonen den gången, för ett antal år sedan. När jag frågade om den nya friviligga tandvårdsförsäkringen och vad det skulle kosta att försäkra mina tänder. Han förklarade pedagogiskt och mycket tydligt, att så mycket pengar kunde jag göra något mycket roligare för......

Nu ska samme tandläkare godkänna min mun och intyga att jag klarar en månad i Afrika utan akuta insatser. Imorgon får jag domen....

//Pia

Inga kommentarer: