The adventure of a lifetime

Touareg Trail gick av stapeln den 1 - 30 november 2008. Vi körde vår 2CV från Brussel till Benin i Afrika, totalt 907 mil.
Vi var 25 team som forcerade sand, berg och djungel med våra bilar..
Vår blogg tar dig med hela resan - från ett kallt garagegolv i februari 2008 till en varm västafrikansk vind i november samma år. Följ med!

Ett gott syfte
Som deltagare i Touareg trail ombads vi stödja en hjälporganisation. Vi har lämnat vårt bidrag till Röda Korset i Benin och Trees for Travel i Mali!

Tack till alla som sponsrat!




2008-04-14

En ännu större dag!




Fredag den 4:e april stod afrikabilen på darrande hjul utanför bilprovningen i Aröd. Just denna station är känd för nitiska granskningsmän som gör sitt jobb till 100%. På grund av de förändringar som gjorts - störtbåge mm var vi tvungna att göra en sk registreringsbesiktning. Bilen väckte stor uppmärksamhet i lokalen bland andra bilister. En kvinna kom fram och frågade försynt om det var en husbil Albin byggt. Förutom en grundlig genomgång och frågor kring kreativa lösningar fick bilen vägas och kontrolleras. Den besiktningsman som tog hand om afrikabilen var intresserad, imponerad och vänlig på alla sätt och vis. Albins målmedvetna arbete gav resultat och bilen passerade den tuffa kontrollen med endast en anmärkning - höger strålkastare var för lågt inställd.... //Pia
På vägen hem från besiktningen vågade jag ta in ljuden från motor och andra källor. Sanningen är den att Pia kommer att behöva öronskydd och vadderad mössa. Takräcket visar på mer än en funktion när hastigheten överstiger 70. Den skulle väl kunna tjäna som ljudillustrator i en film från en flygplats där jumbojetten just ska lyfta. Varje bilsemester hittills har jag haft en lätt dreglande kvinna vid min sida. Hon sover och småsnarkar så snart jag vrider på startnyckeln. Med ljudet från takräcket kommer jag garanterat att ha en pigg och alert co-driver vid min sida. //Albin
This was a big day for us, waiting nervously to have the car tested for it's M.O.T. It's a known fact that the Swedish authorities do not like people altering their cars from standard specifications, It demands a special scrutineering which includes weighing and new certificates being made.
Happy to say the car passed with flying colours and is now registrated as a two seater with a rollbar and weighs 740kg.

Inga kommentarer: