Efter den kittlade förmiddagen ägnade vi två timmar åt att fylla i visumansökningar till Mali, Burkina Faso, Mauretanien och Benin. Formulärens frågor förbryllar.Vem i hela M kan ha nytta av att veta Albins pappas namn och yrke (pensionär sedan 20 år). Men, som jag fick lära mig i Gambia, när jag ondgjorde mig över det faktum att man aldrig kunde gå någonstans utan att någon välvillig person skulle göra oss sällskap; "different country boss lady, different culture". Förbaskat bra uttryck. Vill man inte anamma det som gäller i det land man besöker kan man ju faktiskt lika gärna stanna hemma och ostört äta ärtsoppa varje torsdag hela livet.
Affe stannar i Belgien och chefsmekanikerna Frank har lovat att ta hand om vår fina lilla bil. Det var lite sorgligt att vinka hejdå.
Söndagseftermiddagen var nervös för alla team. Bilarna hade testkörts på lördagen och mekanikerna låg under och över bilarna vid den slutliga besiktningen. Bilan skulle falla vid tvåtiden på söndagen. Det som inte dög får vackert göras om till dagen D.
Team Gould fick bakläxa. Sikten bakåt blir dålig när sidorutorna på bakdörrarna är borttagna och ersatta med plåt. Dimljuset fungerade inte, men det menade arrangören var av mindre betydelse. Dimma är inte ett svårt problem i Afrika. Mer chockerande var att man menade att chassit behövde förstärkas på ytterligare en punkt. Albin har gjort enligt konstens alla regler, men det finns konstiga regler också. Eftersom dessa bush mechanics varit med i så många lopp har de säkert fog för vad de säger. Vi kunde inte ta med Affe hem och hinner inte göra förändringen när vi kommer ned den 31 oktober. Frank åtog sig gärna jobbet och valet var inte så svårt för oss. När vi startar har Affe fått ett än starkare underrede och vi kan hålla koll på annalkande kameler, också i döda vinkeln.
Vi startade resan mot Kungsbacka klockan 18.00. Vi hade 120 mil framför oss och körde hela natten. Klockan 09.00 stod jag kontorsklädd och nyduschad på jobbet. Totalt 14 timmar körning. En generelrepetition inför första sträckan mellan Brüssel och Barcelona. Vi har då 24 timmar på oss, men reser som bekant i en bil som bäst låter sig köras i 85-90 km/h.
Den 2 november kan vi förhppningsvis jämföra VW picup årsmodell 2006 och 2CV, 1986.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar